Fascia Innovation vinner två German Design Award 2020

Innovation för behandling av ryggvärk & frozen shoulder vinner German Design Award 2020

Den 7 februari tar svenska Fascia Innovation emot två German Design Award för behandlingsmaskinerna M1 och M2, optimerade för behandling av fascia. “Det är stort att ett litet svenskt bolag som satsat på lokal design, utveckling och produktion vinner ett av världens största priser” säger Hans Bohlin, VD för Fascia Innovation.

German Design Award är en av världens mest prestigefulla utmärkelser och delas årligen ut på en gala i Frankfurt. Bland årets vinnare finns företag som Volkswagen, Mercedes-Benz och Siemens – samt svenska Fascia innovation, som utvecklar produkter och metoder för behandling av bl.a. ryggvärk och Frozen shoulder.

“Tack vare goda ergonomiska egenskaper ligger maskinen perfekt i handen på terapeuten vilket effektiviserar behandlingen” – Juryn för German Design Award

Det här är dock inte det första internationella designpriset som tilldelats familjeföretaget från norra Stockholm. Produkterna har bl.a. vunnit tre Good Design Awards i USA och två A Design Awards i Italien. Bakom designen ligger Nikolaus Frank och Cecilia Frank från svenska designbyrån Frank Etc som genom åren vunnit mer än 60 internationella designpriser. Samarbetet med Fascia Innovation går tillbaka till 2010 och innefattar även design av logotyper och hemsidor.

“För oss har design alltid varit viktig, det är den yttersta representationen av företagets vision och måste vara gjord med omsorg” säger Hans Bohlin

Ett nytt sätt att behandla bl.a. ryggvärk och frozen shoulder

De prisbelönta behandlingsmaskiner är optimerade för behandling av fascia. Genom harmoniska pulseringar, sätter maskinen igång vågrörelser som sprids genom fascian så att stora områden kan behandlas på kort tid. Genom åren har tiotusentals patienter fått hjälp med besvär som ryggvärk, nackproblem och tennisarmbåge. 2019 publicerades en forskningsstudie som visar att behandlingen kan hjälpa patienter med Frozen Shoulder – en rörelsestörning som drabbar ca 2-5 % av befolkningen och som fram till nu saknat effektiv behandling.

Forskningssamarbete med tysk expert

2017 erkändes Fascia som kroppens största organ. Fascia är ett nätverk av bindväv som omsluter allt i kroppen, muskler, skelett, organ och celler. Det är i Fascian som de flesta smärtreceptorer sitter och de senaste årens forskning visar starka samband mellan ryggvärk och inflammation i fascia.

Med hjälp av bl.a. neurofysiologen Dr Heike Jäger från Fascia Research Center i Ulm har Fascia Innovation under de senaste åren byggt upp en forskningsdatabas med över 800 artiklar om Fascia som under våren 2020 publiceras på thefasciaguide.com.

Lansering i Tyskland tillsammans med Tysk-Svensk Handelskammaren

I början av 2020 inleddes ett samarbete med Tysk-svenska Handelskammaren med målet att introducera Fascia Innovation på den tyska marknaden. Anne Öye från Handelskammaren är förväntansfull:

“Tyskland ligger i framkant när det gäller nya vårdlösningar så det borde vara en optimal marknad att för lansering av en ny metodik för att behandla Frozen Shoulder”

Presskontakt:

Axel Bohlin, +46 73 597 69 93, [email protected]